Na regen komt zonneschijn. Vooral in Jamaica - Reisverslag uit Oracabessa, Jamaica van Joanne & Robert - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn. Vooral in Jamaica - Reisverslag uit Oracabessa, Jamaica van Joanne & Robert - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn. Vooral in Jamaica

Door: Joanne & Robert

Blijf op de hoogte en volg Joanne & Robert

06 Juni 2009 | Jamaica, Oracabessa

Dag lieve mensen!
Hier een up-up-up date uit Jamaica, want die liet weer wat lang op zich wachten.
Maar onze verslagen zijn nu af!
We kunnen het niet geloven maar toch is het zo en alles is ingeleverd.
Dat is een super fijn gevoel, we zijn heel blij. We gaan nog wel onze stagebegeleider helpen met alle praktische zaken een maand lang, kijken wat we van ons plan kunnen implementeren en zaken zoals vergaderingen. Natuurlijk hebben we ook nog het Planet Earth project. Gisteren hadden we de eerste avond en het ging erg goed. We hebben twee Earth afleveringen laten zien op een groot wit laken in de Oracabessa markt met grote speakers voor het geluid en een show met wat raggea dudes die we hier kennen. Het leek erop dat de mensen hier het erg konden waarderen. Misschien denken sommigen hierdoor uiteindelijk wat vaker na voor ze alles op de grond gooien.
Rond 2 Juli gaan we naar Negril (aan de westkust) om daar nog even een Jamaicaanse vakantie te vieren voor we 8 Juli naar Costa Rica vliegen. Dit laatste om Mischa en Minouk na te apen en natuurlijk om de Swine Flu te vermijden. We vliegen terug via New York waar we vijf dagen blijven, en dan vanuit daar vliegen we naar Londen waar we ook nog even blijven hangen. En dan zijn we half Augustus terug in Nederland! We hebben natuurlijk ook wel heel veel zin om iedereen weer te zien.

Ons Jamaica avontuur is dus bijna voorbij, maar helaas hebben we nog even mogen ervaren wat Jamaicanen verstaan onder vertrouwen. Uitleg: We wonen al vier maanden bij een Jamaicaans stel in huis, Craig en Elaine. Gezellig en dat was het ook; we hebben samen gegeten, cadeaus uit Nederland voor ze meegebracht, alles altijd netjes gehouden en de relatie was prima. Af en toe wat cultuur issues, maar niks ernstigs.
Afgelopen dinsdag echter was het de dag om de huur te betalen, dus dat hadden we gepind.
Robert had het geld voor de huur op een kastje naast het raam gelegd (op de 1e etage), met zijn portemonnee ernaast (ja we zijn goed van vertrouwen). Hij wilde het net gaan betalen maar Craig was even bezig. Toen we na een film gekeken te hebben naar bed wilden, kwamen we erachter dat het geld, de portemonnee en Robert’s zonnebril weg was.
Balen dus en wij belden Craig, onze huisbaas. Hij begon meteen dat we niet zijn vrienden moesten beschuldigen, en wij vertelden dat we alleen het verhaal vertelden en niemand beschuldigden.
Maar goed hij kwam ook even kijken en hij ontdekte dat de houten latjes uit de luiken waren gehaald, waardoor iemand op het dak kon staan en zijn hand door het luik kon steken om het geld te pakken.
Craig ging het dak op en vond daar Robert’s portemonnee, met het geld eruit natuurlijk.
Jammer maar kan gebeuren toch? De diefstal is niet fijn maar we zijn verzekerd, en dat is een risico dat je loopt.

Maar nu komt het; wij gingen ook het dak op met wat familie en vrienden van Craig. En opeens begon iedereen te schreeuwen dat het een verhaal was dat niet waar kan zijn, en dat we het verzonnen hadden om hun erin te luizen; ja logisch toch? We wonen er vier maanden, doen vrijwilligerswerk en opeens bedenken we even een truc om deze mensen te beschuldigen van diefstal. Wij waren redelijk geschokt dat ze dat dachten, maar zij bleven erbij en dat deed de sfeer geen goed.
De politie kwam erbij en toen werd het nog mooier: Craig en Elaine gingen allemaal leugens verzinnen voor de politie om ons zwart te maken. Craig wist zelfs te vertellen dat toen hij in eerste instantie op het dak kwam, de portemonnee er niet lag. Toen ging hij weg, en daarna lag de portomonee er ineens, dus wij moesten deze wel op het dak hebben gegooid! Voor de duidelijkheid, wij bleven zeggen dat we niet dachten dat zij het hadden gedaan, of hun vrienden of familie.
Wij wisten niet echt goed wat we met de situatie aanmoesten en zijn de volgende dag met Jonathan, onze stagebegeleider, gaan praten. Hij zei dat we weg konden gaan uit het huis, maar dat wij onze 250 euro borg dan wel gedag konden zeggen. Omdat we niet bijster veel geld hebben, besloten we om toch maar de maand uit te zitten.
Maar op donderdag gingen we koken en Craig was hetzelfde aan het doen. We vroegen naar de kaasschaaf en dat hadden we niet moeten doen; de hel barste los en wij waren dieven, en weet je wat ze doen met dieven in Jamaica? “They kill them!” En we hadden hun de schuld gegeven van de diefstal die we zelf hadden gepleegd, enz. Het kwam niet echt gezellig over, zeker omdat hij erg dreigend op Robert af kwam met een mes in zijn hand. Die had hij weliswaar voor het koken, maar opeens zag dat er toch wel dreigend uit.
We besloten dat we niet willen wonen bij zo’n agressief iemand, en zijn weer met Jonathan gaan praten. Hij is op zijn beurt met Craig gaan praten en heeft gezegd dat we weggaan. Gisterochtend hebben we al onze spullen gepakt, en Craig gooide er nog wat leugens in en hij vond dat we de kamers moesten schoonmaken enz. Jonathan heeft het goed opgelost en gaat iemand betalen om dat te doen. Wel heeft Craig onze maand huur, klamboe’s die er nog hingen en natuurlijk de kaasschaaf (arggggg). Het probleem is dat je weinig kan maken, als je het probeert trekken ze je sowieso een poot uit. Dat heb je bij mensen die zich niet los kunnen maken van het verleden en letterlijk zwart/wit denken. Maar we waren weg bij die vreselijke mensen en dat vonden we niet erg!

Nu wonen we in een heel leuk hostel met veel internationale studenten, in hetzelfde dorp.
Ze hebben waakhonden, een hek en veel sloten op de deuren dus dat scheelt. De eigenaresse is een Amerikaanse getrouwd met een Jamaicaan, en ze zijn allebij erg aardig en laten ons nog een maand blijven tegen een zacht prijsje. We hebben een prima kamer en voelen ons nu al veel meer op ons gemak. Maar dit avontuur heeft ons wel doen realiseren hoe het voelt als je gediscimineerd wordt, en nu dus als blank persoon. Als we nu aan Craig denken worden we erg kwaad, maar hopelijk is wat ze zeggen waar: “What goes around comes around”.

In het hostel, dat er overigens echt heel mooi magisch uitziet, heerst echt een super fijne sfeer en daardoor zitten we weer lekker in ons vel. Dus we maken er nog een super tijd van hier in ons nieuwe huis. Sorry dat het zo’n lang verhaal is maar het was fijn even de frustratie eruit te schrijven. We zijn nu weer helemaal veilig, en er komen snel weer een nieuw verhaal en foto’s online, met een paar van ons nieuwe huis.

We hopen dat met iedereen in Nederland alles goed gaat!
Heel veel liefs van Robert en Joanne

• 06 Juni 2009 - 22:08

Madelijne:

Jammer dat zoiets gebeurt! Maar gelukkig dat jullie terecht konden in het hostel :) Hoop dat jullie nog een fijne tijd hebben daar, en een leuke vakantie in Costa Rica, New York en Londen!

Liefs, Madelijne

• 06 Juni 2009 - 22:21

Ikina:

Balen dat dat is gebeurd. Ik vind dat jullie het heel goed hebben aangepakt. Super.
    Fijn dat het nieuwe onderkomen gezellig is. Maak er nog maar een fijne tijd van.
    Ikina

• 07 Juni 2009 - 10:07

Opa Anton+Oma Lily:

Dag Lieve Robert en Joanne,

Met verbijstering lazen we jullie relaas over portemonnaie,diefstal, verdraaing van de feiten en verdenking.
    Van Karin en Eme hadden we al wel iets gehoord, maar door jullie brief werd duidelijk, hoe je een speelbal kunt zijn van andermans'praktijken.
    Zo te lezen is de politie niet op de verhalen van Craig in gegaan. Gelukkig zitten jullie nu in een neutrale omgeving en hebben jullie de verslagen al op gestuurd.
    Dat kan niet meer fout gaan.
    Geniet desondanks van jullie laatste contacten en klussen daar in Jamaica,

we denken aan jullie, lieve groetjes, opa Anton en oma Lily

• 07 Juni 2009 - 12:57

De Haafjes:

Hey Robert en Joanne,

Fijn dat jullie alles hebben ingeleverd ( maar naar horen en zeggen ook heel veel betaald voor de kopieen?!) En wat betreft de diefstal van Robert's portemonnee, daar hadden we al iets van gehoord van Eme, maar dat het zo is gegaan. Jeetje mina, dat is toch wat niet. Tegenwoordig kun je dus ook echt niemand meer vertrouwen, maar goed dat wisten we eigenlijk al wel. Erg naar en vervelend dat het is gebeurd en al helemaal dat je nu door het best wel gevaarlijke voorval ook nog moest verhuizen, het laatste maandje. Hopelijk beeindigen jullie daar toch wel een periode, die heel erg bijzonder en ondernemend is geweest, maar zeker nooit om te vergeten. Geniet nog even en succes met het regelen van de allerlaatste zaken.

Liefs van Johan, Yvonne, Ron en Denise

• 07 Juni 2009 - 14:25

Miek:

Hallo Joanne en Robert, Wat een akelig verhaal zeg, vreselijk dat jullie dat mee moesten maken, dat vergeet je niet snel denk ik, jammer van jullie mooie ervaringen daar, hopelijk kunnen jullie het van je af zetten en er verder nog een leuke tijd van maken maar doe alsjeblieft voorzichtig hè.
    Nog bedankt voor jullie mooie kaart ;-)
    Liefs Miek

• 07 Juni 2009 - 19:36

Mam Karin:

lieve robert en joanne,
    na de telefoontjes afgelopen week, en jullie verhaal gelezen te hebben , is het heel goed dat jullie nu in dat andere huis wonen! wat vind ik dit sneu voor jullie dat het zo moest lopen! fijn dat jullie je nu weer wat vrolijker voelen! vergeet niet dat wij allemaal van jullie houden!!! dikke kus van mij!!

• 08 Juni 2009 - 11:17

Hugo & Maya:

Lieve Robert en Joanne,
    Wat fijn dat alles is ingeleverd. Helemaal top! Lekker gevoel is dat altijd.
    Wat die diefstal betreft, wat heftig zeg! Maar fijn om te lezen dat jullie nu een goede plek zitten met fijne mensen om jullie heen. Kan me voorstellen dat je erg schrikt als de situatie ineens zo'n raare wending neemt. Geniet van de fijne sfeer daar en laat die de boventoon voeren. Dikke kus en veel liefs! Huug en May

• 09 Juni 2009 - 10:23

Bram:

Heej Kaasjes,

Even een berichtje om jullie te laten weten dat ik weer veilig in Nederland zit. Wat een zware luxe hier weer zeg, geniet volop. Vooral de Hollandse kost (ma had zaterdag boerenkool voor me gemaakt =P, wel lekker na alle rijst met kip). Veel plezier in 'mijn' yard nog, groetjes aan Domenica, Dickie, Claire, Bobbie, Lennie, Janet en die Canadians...

Dikke vette hossels en tot in Holland!! Vrede uit.

• 10 Juni 2009 - 20:36

Barbara:

wow
    wat n bizar verhaal.
    gelukkig zitten jullie nu in t magisch mooie hostel, scheelt weer!

costa rica new york london, vet chill! geniet ervan
    x

• 14 Juni 2009 - 11:39

Oma Nel+Opa Wim.:

Hallo jongens.
    Niet zo best allemaal met die diefstal.Zo zie je maar je kunt niemand vertrouwen tegenwoordig.Dat is erg rot maar,zoals hier blijkt,vaak nodig.Gelukkig valt de schade mee,het had erger kunnen zijn.Mijn idee is dan ook"Wees getrouw maar vertrouw niemand!Het is rot,maar noodzakelijk,zoals hieruit blijkt.Vergeet alles maar en ga gewoon verder alsof er niets gebeurd is. Verder wensen wij jullie het beste,in het verdere verloop van de studie en vacantie!!
    Liefs: Oma +Opa Lucas

• 26 Juni 2009 - 22:03

Johan En Yvonne:

Hoi Robert en Joanne,

Hopelijk gaat het op dit moment weer prima met jullie. Over een paar daagjes op weg naar Costa Rica. Op dezelfde dag vertrekken wij voor onze 3 weekse kampeervakantie richting italie. Dus zullen we samen reizen. Haha. Maar goed bij deze wil ik jullie nog een hele fijne, gezellige en relaxte tijd wensen en vooral genieten daar. okay? Alvast goeie reis en tot ziens. Pas goed op jullie zelf.

Liefs Johan en Yvonne

• 15 Juli 2009 - 08:06

Anouk, Sophia En Cor:

Hoi avonturiers,
    Wat een verhaal daar op Jamaica. heftig om dat allemaal mee te maken, houd je dan maar eens rustig!
    inderdaad raar om eens discriminatie van de andere zijde mee te maken. Fijn dat jullie nog een andere plek hebben gevonden. en dat jullie allebei geslaagd zijn. waanzinnig! gefeliciflapsteerd!
    nu dus op Costa Rica. ik hoorde je telefoontje Robert naar Ton toe, geweldig dat jullie bij die schildpadden zaten en dat jullie een paar dagen naar een vulkaan gingen. nog geroosterd?
    onvergetelijk wat jullie allemaal mee maken. kun je heel wat verjaardag partijtjes mee vullen.
    lijkt ons heel leuk om jullie weer eens te zien. misschien een eet afspraak maken?
    geniet nog even en straks welkom thuis (of wordt Costa Rica jullie Thuis?)
    groeten van ons.