Likkle more, Jamaica. - Reisverslag uit Oracabessa, Jamaica van Joanne & Robert - WaarBenJij.nu Likkle more, Jamaica. - Reisverslag uit Oracabessa, Jamaica van Joanne & Robert - WaarBenJij.nu

Likkle more, Jamaica.

Door: Joanne & Robert

Blijf op de hoogte en volg Joanne & Robert

28 Juni 2009 | Jamaica, Oracabessa

Het einde van ons verblijf hier op Jamaica nadert. Op 8 juli vliegen we naar de hoofdstad van Costa Rica, San Jose. De afgelopen weken in het hostel zijn erg goed bevallen, we hebben hier leuke mensen ontmoet. En inmiddels is het weer rustig in het hostel. De filmavonden op vrijdag, waarbij we BBC’s Planet Earth aan mensen uit de community lieten zien, zijn voorbij.

De resultaten van onze rapporten zijn binnen. Joanne heeft een 8, misschien een 9! Robert is afgestudeerd met een 8! Hierover kunnen we naar huis schrijven, vinden we. Bij deze.

We kijken er erg naar uit om door te reizen want we hebben het hier wel gezien. We hebben hier een strandje waar we lekker aan kunnen loungen maar de tijd is rijp voor meer avontuur, nieuwe natuur en cultuur. Het Jamaicaanse eten zullen we missen, als kiespijn. Misschien zijn we verwend, wie zal het zeggen? De mensen hier zitten er niet mee, zij weten niet anders. Noem het verwend of ondernemend. Dat wij uit een zogenoemd 1e wereldland komen, wat een 3e wereldland is, en welke invloeden dit soort landen hebben op elkaar. Het zijn allemaal zaken die ons duidelijker zijn geworden. Een geweldig interessante ervaring was dit avontuur. Het was hard werken en het resultaat is daar. Nog dagelijks staan we verbaasd van dit land en de mensen. Er waren vervelende momenten, maar dat hoort erbij. We hebben veel interessante dingen gezien en aardige mensen ontmoet. Maar genoeg is genoeg.

Nu genieten we nog van onze laatste dagen in Jamaica. Want hoe graag we ook verder reizen, straks zullen we dit alles ongetwijfeld gaan missen. Vooral als om 7 uur de wekker gaat en we na het openen van de gordijnen tot de ‘verrassende’ ontdekking komen dat de lucht grauwer dan grauw is. Vervolgens op de fiets door de regen, snijdend koud. Maar zo nat als je daar van wordt, één minuut slenterend door de brandende zon heeft hetzelfde resultaat. De hele dag zwetend aan het werk is ook geen pretje, net zomin als westerse RSI bevorderende dagen op kantoor. En trouwens, onder de warme dekens op een ijzige winterzondag is zo gek nog niet. Overal valt wel wat voor te zeggen!

Aankomende donderdag geven we een afscheidsfeestje, de volgende dag ploffen we nog een paar dagen neer op het strand in Negril aan de westkust en vervolgens is het basta! Op naar de plasticloze wildernis, als we de verhalen mogen geloven. In totaal zullen we een maand in Costa Rica verblijven en aangezien de oostkust naar het schijnt veel Carribische en – specifieker – Jamaicaanse invloeden heeft, hebben we gekozen voornamelijk aan de Stille Oceaan (westkust) te vertoeven. Het lijkt erop dat we erg veel natuurtochten zullen maken door zowel de oerwouden als over de oceaan. Dat alles natuurlijk op een voor onze omgeving verantwoordelijke manier, hetgeen Costa Rica kenmerkt.
Vervolgens bereiden we ons voor om op 5 augustus het betonnen oerwoud genaamd New York te betreden. En als je iets doet, dan moet je het goed doen. Ter bevordering van de cultuurshock hebben we een hostel geboekt op Times Square.

We houden jullie zeker op de hoogte van onze avonturen, hoewel misschien niet heel frequent. Dat moet allemaal blijken. We kijken er naar uit om iedereen weer te zien eind augustus. Iedereen een hele fijne zomer gewenst :-)

Give thanks! Take care and likkle more.

• 29 Juni 2009 - 10:57

Ikina:

Nog even en dan fijn op vakantie. Ik wens jullie een goede reis. Doe voorzichtig.
    Groeten,
    mam

• 29 Juni 2009 - 13:09

Miek:

Jongens, fantastisch, prachtige cijfers,van harte gefeliciteerd met het mooie resultaat, Jullie kunnen trots zijn op jezelf,goed gedaan, nu hebben jullie een fijne vakantie wel verdiend ;-)
    Geniet er nog even van want zoals je zegt, straks is het weer over met de pret. Doe voorzichtig en veel plezier, Liefs Miek

• 29 Juni 2009 - 19:06

De Haafjes:

Hey Robert en Joanne,

Allereerst van harte gefeliciteerd met het behalen van zulke mooie cijfers. Dan hebben jullie het in ieder geval niet voor niets gedaan, toch? Gelukkig zijn jullie laatste paar weekjes daar op Jamaica toch nog een soort van leuk geworden, ondanks die vervelende dingen. En dan nu voor volgende week een hele fijne en gezellige tijd gewenst in Costa Rica en voor daarna ook in New York. Geniet er nog even van nu het nog kan. Wij vertrekken as donderdag voor 3 weken naar Italie. Denise gaat ook mee en Ron gaat iets van de 19e juli 2 weken naar Kroatie. Kamperen met 8 vrienden. Dus dan weten jullie dat ook allemaal. Nogmaals veel plezier en bedankt maar weer voor jullie informatie.

Liefs en 4x dikke kus van ons.
    Johan, Ron, Denise en Yvonne

• 30 Juni 2009 - 09:53

Maya:

Wat een mooie cijfers! Helemaal top!
    De plannen na vrijdag zien er mooi uit. Ik denk dat jullie het geweldig gaan vinden.
    Als die mooie plekken.
    Heel veel plezier tijdens jullie vanaktie.

Veel liefs May.

• 30 Juni 2009 - 20:53

Bea:

Nou, van harte gefeliciteerd met jullie behaalde resultaten... prachtig!!! Dus... na gedane arbeid is het .... verder reizen en geniet ervan!
    Hier is alles goed, Lianne heeft haar vmbo-diploma gehaald en Anton gaat het tweede jaar in op niveau 4 Sport en Beweging. (Toch familie hé?)
    Veel plezier en genietze en in goede gezondheid weer huiswaarts (maar dat duurt nog even). Heel veel groetjes van ons, Klaas, Bea, Anton en Lianne.

• 01 Juli 2009 - 14:44

Opa Anton+Oma Lily:

Dag lieverds,

We zijn trots op jullie, om de 8-en en de 9-ens van de afstudeerscripties , maar vooral om de manier, waarop jullie met deze ervaring omgaan en er het beste van maken.
    Fijne tijd aan de Stille Oceaan, Costa Rica komt daarna en Timesquare in Manhattem, toe maar midden in the Big Appel.
    Wij zijn net terug van 2 weekjes Den Helder met veel zon en wind en wolken,

liefs en groetjes,
    Opa Anton en Oma Lily

• 02 Juli 2009 - 05:23

Welas:

Wauw! Wat een supercijfers zeg! Daar hebben jullie dan ook hard voor gewerkt!

Geniet nog lekker van de laatste dagen in Jamaica want inderdaad; jullie zullen het ongetwijfeld gaan missen!

Robberrrrt, heb je je hakmes wel mee voor in het oerwoud? Of ga je er doorheen clownen:P

Anyway, maak er nog een toffe reis van en shockeer ons ook met mooie foto's van Times Square..wonderful!

Liefs xxx Welas

• 04 Juli 2009 - 10:43

Oma Nel En Opa Wim.:

Hallo jongens!!
    Ten eerste gefeliciteerd
    met de behaalde cijfers.Dat is ff prachtig
    gedaan hoor.Nu maar lekker
    vacantie houden in de 'big appel"We wensen jullie veel plezier en tot de volgende keer!!

Liefs van Oma Nel+ Opa Wim!!