Wakwan?! - Reisverslag uit Oracabessa, Jamaica van Joanne & Robert - WaarBenJij.nu Wakwan?! - Reisverslag uit Oracabessa, Jamaica van Joanne & Robert - WaarBenJij.nu

Wakwan?!

Door: Joanne & Robert

Blijf op de hoogte en volg Joanne & Robert

10 Maart 2009 | Jamaica, Oracabessa

Oftewel, what’s going on mensen?!
Het is alweer een hele tijd geleden dat we op de website hebben geschreven. Voor degenen die zich afvragen, wat doen ze allemaal…sorry!
Hier gaat alles goed, we zijn op het moment druk bezig met onze stage. We hebben al veel mensen geïnterviewd en zijn begonnen aan onze verslagen.
Ook willen we hier in het dorp een milieu project opzetten voor de kinderen van de basisschool. Er heerst hier de gewoonte om plastic en vuilnis op de grond te gooien, en ja…absoluut meer dan in Nederland. Waarschijnelijk waren dat 15 jaar geleden nog gewoon bananenschillen, nu plastic- en individuele verpakkingen ook hier hun intrede hebben gedaan is het zonde om te zien wat hier allemaal op de grond wordt gegooid. Lang leve corporatisme :-P
We willen de kinderen leren over wat afval met het mileu doet en hoe ze hier beter mee om kunnen gaan. We hebben het idee om ook prullenbakken bij de eetstandjes van de scholen te plaatsen, misschien is dat bevordelijk… Het is nog maar een plan maar het lijkt ons een leuk project om te gaan doen. Het is trouwens niet echt voor onze stage maar gewoon iets dat ons interessant en nuttig lijkt.

Verder doen we naast werken natuurlijk ook nog veel leuke dingen. Vorige week zijn we een weekend weg geweest naar Boston Bay & Long Bay, twee plaatsjes die vlak naast elkaar liggen in Portland, de provincie naast die van ons (St. Mary). Surfen deden we in Boston Bay.
We zijn vrijdagochtend vroeg vertrokken met de ‘route taxis’; deze taxis houd je aan bij de weg. Ze rijden een vaste route tussen verschillende plaatsen. Het surfboard werd gelukkig begroet met een ‘ja man, no problem’ dus hup de taxi in en een beetje bukken als je onder het board zat. We zijn in totaal 4 uur onderweg geweest maar hier is dat leuk. De snelweg is uitermate saai als je het vergelijkt met wat je hier langs de weg ziet. En in een bus met een capaciteit van 12 man staat ons record inmiddels op 25, gezellig! Harde muziek op en rijden maar. Het is tot tot onze spijt dus niet allemaal reaggea. Het fijne van het openbaar vervoer of de taxi’s is dat het allemaal niks kost. We zijn met z’n tweeën naar Long Bay gereden voor in totaal 9 euro. Ook is de taxi een goede ontmoetingsplek; onderweg ontmoetten we een Canadees die een huis ging kopen in Long Bay. Met een ‘we zien elkaar vast wel weer’ stapten wij uit in Boston Bay, de surfspot.

Natuurlijk werden we meteen aangesproken toen we de taxi uitstapten. Een jongen wist wel een hostel voor ons. Daar aangekomen bleek de vrouw die het bezat er niet te zijn. Omdat we inmiddels het idee hadden dat het dorp bestond uit een bar en hostel, zijn we verder gereisd naar Long Bay. Long Bay ligt langs een mooi lang wit strand en we vonden er een leuk hostel voor 9 euro per nacht. Daarna hebben we de zwemspullen gepakt en zijn we gaan surfen in Boston Bay, want daar zijn veel betere golfen dan in Long Bay. Robert heeft meteen wat golfen gepakt en Joanne nog niet want een board huren kost wel wat en het was al aardig laat. Teruggekomen in Long Bay kwamen we de Canadees al snel tegen en die avond hebben we fijn in de kroeg gehangen met wat ‘locals’. Iedereen was heel vriendelijk en open, ook omdat Portland een plattelandgebied is en het toerisme hier nog niet erg popular is. De volgende dag zijn we weer gaan surfen in Boston Bay en hebben we allebij veel lol gehad in het water.
Teruggekomen in Long Bay zijn we gaan eten bij inmiddels onze stamkroeg van het weekend; Chill Out, een restaurant op het strand met echt goed eten en leuke mensen. We waren best blij dat we even iets anders konden bestellen dan rijst met de standaard kip of vis. ’s Avonds hebben we nog een feest bezocht in de lokale kroeg, alleen de muziek die er gedraaid werd was Jamaicaanse Dancehall en we kunnen je wel vertellen, dat lijkt in de verste verte niet op chille reaggea. Dus wat dat betreft moeten we nog even zoeken naar de autentieke feestjes. Maar we hebben toch lol gehad, ook met twee Italianen die ook in ons hostel verbleven.

Al met al was het een super leuk weekend en dat gaan we zeker nog eens doen. De week erna weer veel aan stage gewerkt en ook afgelopen weekend hebben we ons serieus bezig gehouden met studie en het huis schoonmaken. (jaja dus mensen jullie hoeven echt niet bang te zijn dat we al Jamaicaans beginnen te worden en alles overdreven relaxed doen). Vrijdagavond heeft Craig, onze huisbaas, een barbecue georganiseerd met vis en kip. Dat was erg gezellig en als verassing waren de twee Italianen ook nog eens langsgekomen. Ze wisten dat we in Oracabessa woonden en besloten daar eens een kijktje te gaan nemen. Het was erg leuk om hun weer terug te zien!

Het is erg interessant te zien hoe de mensen hier leven en hoe het hier aan toe gaat. We raken steeds meer gewend aan het leven hier en Oracabessa voelt al wel een beetje als thuis. Toch missen we Nederland ook hopen we dat met jullie alles goed gaat. We houden jullie op de hoogte!
Veel liefs van Joanne en Robert.

• 10 Maart 2009 - 14:03

Opa En Oma Eikenlaan:

Nou hebben wij de eer om de eersten te zijn.
    Fijn om weer wat van jullie te horen, ja jullie hebben het druk, maar dat hadden we al begrepen. Maar ook toch tijd voor ontspanning lazen wij en dat moet ook op zijn tijd.
    Als je daar bij de school prullemanden geplaatst krijgt, wie maakt die dan leeg als ze vol zijn, of rijd daar wel ergens een soort reinigingsauto?
    Wij begrijpen dat jullie het uiteindelijk wel naar de zin hebben daar en de tijd goed gebruiken, nou dat is heel fijn.
    Zeg Robert ik heb weer wat dia's gescand en dat zijn nu dia's waar jij op staat toen je net geboren was en toen je gedoopt bent. Wel leuk om dat nu weer te zien.
    Hier is verder alles prima en we wensen jullie verder veel sucses met de stages en alle verdere aktiviteiten.
    Liefs, Oma en Opa Groningen.

• 10 Maart 2009 - 15:28

Mam Karin:

mooi verhaal weer!! mooi plan om daar wat met die kinderen te doen op milieugebied!! denk dat dat erg veel voldoening geeft als je dan resultaat ziet! fijn om die kinderen te leren hoe ze met hun mooie eiland om kunnen gaan om het ook mooi te houden! leuk dat jullie even een weekend eruit zijn geweest dan ga je weer vers verder! hele dikke knuffel aan jullie van mij love you!!!

• 10 Maart 2009 - 15:37

Opa Anton + Oma Lily:

Dat was weer even relaxed genieten van jullie verhaal: een beetje Jamaicaans kan geen kwaad in het weekend, als je maar weer op z'n Hollands gaat voor je studie.
    Wat maak je makkelijk contact, he.Italiaan kwam gewoon even langs, leuk.Lieverds, blijf genieten en werken aan jezelf, liefs opa en oma

• 11 Maart 2009 - 13:09

OmaN EnOpaW:

Hallo jongens!!
    Zo,eindelijk weer eens een levensteken!(grapje)
    We snappen best,dat jullie het druk hebben.Cool, dat jullie nog tijd hebben voor wat Dingen
    als het milieu.Daar zal het op jamaica aan ontbreken.Goed werk dus
    wat jullie doen,ga,indien mogelijk,zo door!Wij zijn trots op jullie.Hier is alles als vanouds,dus "z'n gangetje"
    Verder het allerbeste en groetjes van

OmaN en OpaW

• 11 Maart 2009 - 18:28

Eefje Elsemulder:

Dag Joanne en Robert bedankt voor de mooie kaart. hoe is het daar in jamaica gaat het goed met mij wel

• 11 Maart 2009 - 18:29

Eefje Elsemulder:

• 11 Maart 2009 - 20:37

Johan En Yvonne:

Hey Robert en Joanne,

Echt relaxed is jullie leventje daar niet zo te lezen, alhoewel jullie natuurlijk heel veel ondernemen en niet alles daarvan,moet perse. Echt weer superleuke belevenissen, zeg! Geniet er maar weer van en succes met jullie stage en projecten.

Liefs Johan en Yvonne
    (en dit keer ook Ron en Denise)

• 12 Maart 2009 - 02:29

Maarten Bosma:

Wat een beleving! Maar ik had ook niet anders van je verwacht! Heel erg tof dat je dit zo doet jongeman!

Moeten we in september maar weer leuk wat gaan doen als je ooit nog weer in het koude Nederland gaat komen!!

Doe voorzichtig daar en ik hoop echt dat je nog een mooie tijd daar voor de boeg hebt, maar dat zal wel goed komen denk ik zo!

• 12 Maart 2009 - 11:39

Saskia Elsemulder:

Ola, waakan....
    Klinkt prima daar. Werk en ontspanning dwars door elkaar heen.
    'T is wat, james bond beach voor de deur als kantoor? Ziet er errug aantrekkelijk uit!
    Werkt mevrouw peneloppe er ook dan?
    Zoals je wel gemerkt hebt ben ik niet zo lui qua mailen als jullie ;-)
    Het komt er gewoon niet van, maar na jullie kaart moest ik toch even iets laten horen hoor!
    Ik volg jullie verhaal wel hoor, ik neem alleen de tijd niet om te reageren!
    Ik hoop nog wel op wat waanzinnge surfstunts van jullie op de foto hoor!
    Zo, ik ga weer ff verder met werken, zit hier namelijk als een rechtgeaarde jamaicaan een beetje te spijbelen van mijn werk voor de gemeente Haarlem. (Niet verklappen hoor)
    Het ga jullie goed, en geniet met volle teugen!!!! XXXX Sas

• 12 Maart 2009 - 12:09

Ton :

Wakwan

Mooie avondturen weer, maar dat is ook wel logies daar zijn jullie naturlijk ook naar op zoek. Wel jammer dat jullie niet meer foto's kunnen plaatsen. Anders moet je dat ff op hyves zetten. Dus niet zo veel reagge als verwacht. Je zou wel denken dat het er veel gedraait wordt.

Liefs Ton

• 12 Maart 2009 - 12:49

Bea:

Dag lieverds,
    Leuk om weer van jullie te lezen! Grappig dat project.... soms hier ook nog ergggggggg nodig hoor.... straks, misschien met jullie ervaring, hier in Nederlands nog eens te doen!
    Als ik jullie zonsondergang bekijk krijg ik alweer zin in de zomervakantie....
    Heerlijk!

Liefs van ons

• 12 Maart 2009 - 16:47

Iqbel:

Hoi Joanne en Bram,

ik las jullie berichtjes en ik moest even reageren! Ik wordt er helemaal blij van. Ik wil namelijk volgend schooljaar niets liever dan stage lopen in Jam! Ik studeer SPH.

Ik wil jullie vragen of jullie wat tips voor me hebben? hebben jullie namen van bem. bureaus, andere zaken waaraan je denken moet? Ik ben druk bezig maar ik kan wel wat hulp gebruiken. Ik zou het heel tof vinde als een van jullie kan reageren.

Ik wens jullie een fantastische tijd daar.

En zoals de rastas preachen: Peace and Love,

groet Iqbel

• 14 Maart 2009 - 10:01

Kimm:

Ey schat! Was jullie website even kwijt maar heb me weer bijgelezen. Echt super! Top dat jullie het nog zo goed hebben daar. Ik ben focking jaloers op al jullie mooie surfverhalen en dat heerlijke weer dat het daar moet zijn. Doe de groeten aan alle mooie jamaicanen van mij en enjoy enjoy enjoy!

XXXXXXXX ook voor Roberto

• 14 Maart 2009 - 15:16

Hugo & Maya:

Hey lieverds, wat een geweldig verhaal weer. Klinkt allemaal erg chill daar. Wij zijn natuurlijk nog steeds jaloers , haha. Maar verder is hier alles goed. Fijn dat jullie t zo naar je zin hebben! Vanavond willen we jullie ff bellen, hoop dat dat lukt. Tot vanavond!!! Liefs en een dikke kus van ons!!

• 15 Maart 2009 - 17:09

Harm En Ineke:

Heeeeeeeeeey Robert en Joanne, genieten maar daaro en vele groeten van ons x x

• 15 Maart 2009 - 17:49

Wim:

"jaja dus mensen jullie hoeven echt niet bang te zijn dat we al Jamaicaans beginnen te worden en alles overdreven relaxed doen"
    ik was niet bang, had het juist gehoopt.. maar jullie hebben nog voldoende tijd om de jamaicaanse cultuur op te snuiven en eindelijk relaxt te worden :P

verder klinkt het weer super allemaal! erg goed om te horen dat robert ook weer even zijn surfpassie tot uiting heeft kunnen laten komen en klinkt verder alsof jullie overal heel goed mee bezig zijn! en wat las ik nu? elke dag rijst met kip? lekker :P robert lust toch geen rijst? :)

hoop dat jullie nog veel mooie en leerzame tijden zullen ervaren :D xxxxxxxx

• 18 Maart 2009 - 11:46

Ikina:

Hoi Lieverds,
    Even een berichtje op deze site na al dat geskype. Nog 5 weken en dan zijn wij er ook! We hebben er zin in. Kunnen we alles in het echt zien. Fijn zwemmen in de krokodillenrivier, surfen en garnalen eten. Pas ontdekt dat we moeten inenten tegen DTP en hepatitis A en je weet ik haaaaat injecties. Afijn, doorbijten maar.
    Mam /Ikina

• 18 Maart 2009 - 13:24

Joanne & Robert:

Hey Iqbel,

Als je even een mailtje stuurt naar airbeat4@hotmail.com dan reageren we! Het is trouwens Robert en niet Bram ;-) Bram is een andere gast die hier om de hoek bij ons woont. Waarschijnlijk volg je zijn berichten ook!

We horen het wel, groetjes!

• 20 Maart 2009 - 13:59

Joanne:

Hey eefje!
    Bedankt voor je lieve berichtje. Hiet is alles goed. Hoe is het met jou met turnen en school?
    Als ik weer terug ben gaan we weer logeren.
    Veel liefs joanne ook voor remy en melle en papa en mama