Verhaal 4.jah/is-real! - Reisverslag uit Oracabessa, Jamaica van Joanne & Robert - WaarBenJij.nu Verhaal 4.jah/is-real! - Reisverslag uit Oracabessa, Jamaica van Joanne & Robert - WaarBenJij.nu

Verhaal 4.jah/is-real!

Door: Joanne & Robert

Blijf op de hoogte en volg Joanne & Robert

27 Maart 2009 | Jamaica, Oracabessa

Hallo iedereen!

Hier weer een levensteken van ons. En dit keer hebben we na de vele verzoeken ook een site aangemaakt waar we onze foto’s op plaatsen, omdat op deze website er heel weinig ruimte beschikbaar is voor foto’s. De link is: http://www.mijnalbum.nl/Album=47FSFIU4

Links van elke foto’s staat (klein) een beschrijving.

Hoe is het in Nederland, wordt het al een beetje lente? Hier is het de hele tijd zomer en het gaat goed. We zijn druk bezig met de afronding van onze analyses van de organisatie en de onderzoeksopzet. Als dat klaar en goedgekeurd is gaan we de community in om mensen te interviewen dus dat wordt vast erg interessant. Iedereen hier kent ons nu zo’n beetje wel en er gaan zelfs al roddels over ons in de rondte. Vandaag hoorden we dat we schijnbaar beroofd waren, maar wij weten van niks haha. Jamaicanen zijn wel van de sterke verhalen en ook zeker van het roddelen.

Twee weken geleden zijn we naar Treasure Beach geweest, een plaatsje aan de Zuidkust van het eiland. Hier gingen we heen omdat daar ook een hotel van Mr. Blackwell en Island Outpost is, met een community organisatie die erg goed werk verricht. Het leek ons dus interessant om met de manager te praten van deze Foundation. Na een lange taxirit op vrijdag kwamen we aan in Treasure Beach en vonden we meteen een mooi guesthouse. Treasure Beach is een heel mooi en rustig plaatsje met heel aardige mensen. Je wordt er niet zo lastig gevallen om geld of om spullen te kopen en iedereen is heel vriendelijk. In het weekend hebben we lekker op het strand gelegen. Zaterdagavond nog een ‘feest’ bezocht; met andere woorden een auto met enorme speakers op een pleintje en dansen maar.

Maandag hadden we een afspraak met de manager van de BREDS Foundation, Jason Henzell. Van hem hadden we een gratis overnachting in het hotel aangeboden gekregen. We sliepen in een super mooi huisje met uitzicht over zee en een warme douche buiten. Het hotel was super mooi en luxe, met een zwembad en erg gezellige binnenplaatjes. Het interview met Jason was interessant en de BREDS foundation doet erg goed werk, het was leuk daar met hem over te praten. Dinsdagochtend moesten we Treasure Beach helaas weer verlaten, maar we willen hier zeker nog eens terugkomen want het is er erg mooi en een hele leuke sfeer.

Terug in Oracabessa zijn we weer aan het werk gegaan. Ons geplande mileu project gaat helaas niet door. We hebben een gesprek gehad met het hoofd van de basisschool en hij vertelde ons dat er al heel veel van zulke projecten hadden plaatsgevonden. Deze hadden weinig impact gehad; prullenbakken werden gejat en uit de moestuintjes die de kinderen hadden verzorgd werden de groenten gestolen, door ouders nota bene! Hij vond ons project een goed idee maar we waren het erover eens dat – om echt succesvol te zijn – het project twee jaar moet duren en er heel veel partijen betrokken bij moeten worden, zoals onder andere ouders. Het was wel jammer om dit te horen maar we hebben gewoon niet genoeg tijd deze situatie echt te verbeteren. Want de berg afval groeit enorm met 1200 kinderen op een school waar in Nederland echt maximaal 500 kids naar school zouden gaan.

Dit soort dingen zijn een voorbeeld van de minder leuke dingen waar je hier tegenaan loopt. Soms lijkt het of mensen echt nergens moeite voor willen doen. Laatst zouden we wat jongeren helpen met een project en hadden we een afspraak om te vergaderen; niemand kwam opdagen. Dat is soms wel frustrerend maar we leren er wel mee omgaan. Het is gewoon een heel groot cultuurverschil.

Over cultuurverschillen gesproken. Tijd. Dat is zo’n fenomeen waarover jullie vast wel eens horen dat er hier anders mee wordt omgegaan. En dat kunnen wij bevestigen. Hier volgt een goed voorbeeld.
Afgelopen zaterdagmiddag, op een super mooie dag, zat Robert bij de plaatselijke fruitman onder een boom een biertje te drinken. Daar was ook een andere man met wie hij in gesprek raakte over van alles, zo ook over de plaatselijke akiboom. Aki met sawfish is hier namelijk een nationale maaltijd en daar zijn ze dan ook trots op. Aangezien wij er nog maar één keer een hap van hadden geproefd bood die man aan om het op zondag bij ons te komen koken met ons. Dat zeer vriendelijke aanbod sloeg Robert natuurlijk niet af. De beste man had de intentie om langs te komen om 7 uur ’s ochtends. Aan zijn motivatie lag het niet maar dat werd wel heel vroeg… Dus werd er besloten om er half 10 van te maken.
Dat het ‘wat’ later kan worden dan half 10 hebben we hier inmiddels wel geleerd. Maar op de zondag was er geen teken van leven van de beste man. Echter op dinsdagmiddag, vlak voordat we naar Ocho Rios wilden gaan, verscheen daar onze beste Aki-man. “Hier ben ik om de Aki voor je te maken”, zei hij met trots op z’n gezicht. We hebben al wat gezien hier, maar dit sloeg alles. De man in kwestie was twee dagen en een handvol uren te laat.

Gelukkig begreep hij dat het niet zo goed uit kwam en we besloten later maar weer eens een afspraak te maken.

Afgelopen weekend zijn we met Bosco, onze collega van de Sport Trust, hier in de omgeving de bergen ingegaan. We hebben lang gewandeld en onze eigen kokosnoten uit de palmbomen gegooid met stenen en jamaicaanse appels geplukt. De wandeling was erg mooi en Bosco weet veel over alle planten en dieren. Hij heeft zelf veel honden, kippen, hanen en een kat. Van hem kopen we nu onze biologische eitjes!

Verder hebben we nog veel leuke dingen in het vooruitzicht. Deze zaterdag een strandfeest en volgend weekend gaan we met Bosco naar Kingston. Daar gaan we naar het National Stadium om de Boys and Girls champs Track and Field te zien. Dit is een heel groot atlethiek evenement voor kinderen onder de 15. En atlethiek is heel popular in Jamaica dus dat wordt vast een mooie wedstrijd. Joanne’s ouders, broertje en Anoek komen op 22 april hier op bezoek dus dat wordt ook erg leuk. Een auto huren en lekker rondtouren over het eiland.

Ook vindt er binnenkort op het strand hier een groot feest plaats waar we gratis naar binnen kunnen omdat we hier werken. Je schijnt dan lekker te kunnen bodypainten en in bakken met chocolade te kunnen zwemmen! Het belooft wat.

Nou dat waren weer veel belevenissen. We missen jullie wel allemaal maar er is hier altijd een bed en een strand voor jullie, dus wie langs will komen...............
Heel veel liefs Joanne en Robert

• 28 Maart 2009 - 11:46

Oma Nel En Opa Wim!:

Hey Joanne en Robert!!
    Dit was weer een lang verhaal.We kunnen het haast niet bevatten,wat jullie daar allemaal beleven, maar we denken dat jullie het wel aankunnen en ervan genieten en leren.Dat niet alles loopt als gewenst,is een stimulans, stug door te gaan en dat zien wij wel zitten!!Wat jullie foto's betreft,dat gaan we nog bekijken.
    Hier is alles nog hetzelfde,Dus z'n gangetje!

Verder veel liefs van ons

Oma Nel en Opa Wim!

• 28 Maart 2009 - 18:51

Johan En Yvonne:

Hey Joanne en Robert,

Iedere keer weer erg leuk om jullie verhalen en belevenissen te lezen. Volgens mij hebbben jullie het hartstikke "druk".
    Wat betreft het "chocoladebad", mmmm....geniet daar maar lekker van en neem af en toe maar even een likje! Haha. Ik zou er zo met jullie in willen duiken. Veel plezier en succes maar weer met alles. Hoe is het trouwens met de dreadlocks van Robert? Bevallen ze een beetje?

Liefs van Johan en Yvonne

• 29 Maart 2009 - 12:59

Hugo & Maya:

Hey lieve vriendjes,
    Wat een avonturen weer! Weer leuk om te lezen. Fijn dat jullie van die mooie dingen beleven. Heel veel pleizier op t strandfeest. Dat zijn altijd de mooiste, daar kan geen huis,tuin of keuken feest tegenop! Heel veel liefs Huug en May.
    Ps: Leuke foto’s!!!

• 29 Maart 2009 - 21:01

Mam Karin:

mooi elke keer jullie verhalen te lezen!! wat jammer van het project, okey als het dan al zo vaak geprobeert is ..... maar als ouders al op die manier (meewerken) wordt het wel moeilijk allemaal! inderdaad frustrerend! wat een leuke foto,s haha en lekker je eigen fruit e.d. plukken ! dat chocoladebad ooohhhhhhhhh lekker ! geniet van alles daar !!! heel veel liefs aan jullie van mam!!!!

• 30 Maart 2009 - 13:18

Walderik & Welas:

hey lieverds!

bedankt voor jullie email! we zijn nu aardig op regel in het nieuwe huis, en verwachten jullie inderdaad wanneer jullie terug zijn! en natuurlijk zijn jullie van harte welkom om ook te blijven slapen! een aantal poppetjes hebben dit festijn al meegemaakt en volgens mij vonden zij het wel geslaagd:)

mooie verhalen hebben jullie er weer opstaan, en we hebben genoten van jullie foto's! wanneer zal nu het echte dread-festijn plaats gaan vinden??? ben benieuwd naar het resultaat, verwacht daar wel een foto van hoor!

binnenkort zal ik even skype op de computers zetten en even tussen de nog niet uitgepakte dozen naar een headsetje zoeken!

dikke kus en veel liefs

walderik & welas

• 06 April 2009 - 19:26

Opa Anton & Oma Lily:

Dag Joanne,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag,
    een fijne dag samen met Robert en anderen om je heen.
    Zijn je ouders er al?
    Dat wordt een unieke verjaardag, zoals je die nooit eerder hebt beleefd,

groetjes en liefs, opa Anton en oma Lily

• 06 April 2009 - 19:51

Mischa:

Hey chilliebillies!
    Wat leuk om weer een update van jullie te hebben gelezen. Ik begrijp dat alles erg goed gaat. Jullie kunnen het goed vinden met de locals, ook al hebben ze geen idee wat "op tijd komen is" :-)
    Jammer dat het project wat jullie hadden bedacht niet doorgaat, maar dat hou je toch in zulke landen.

Mooi dat jullie ook een gratis overnachting kregen in dat hotel. En dan ook nog weer eens aan het strand, relaxed hoor!

Hier begint het inderdaad ook aardig lente te worden. Sturen jullie nog wat meer zon?

Greetings Mischa

• 07 April 2009 - 11:48

Mam Karin.:

heeee lieve joanne !! van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! als ik dit schrijf slapen jullie nog,gaan jullie nog iets leuks doen vandaag? van ons een hele fijne dag gewenst en een hele dikke zoen van ons !!! ook voor robert! wij bellen vandaag nog.

• 07 April 2009 - 11:58

Oma Nel + Opa Wim :

7-04-09
    Hey Joanne en Robert!!

In de eerste plaats,Joanne,gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren in gezondheid met al je geliefden.
    Hopelijk is alles bij jullie nog
    dik in orde.Hier is alles nog "z'n
    gangetje".Jullie geven zeker een
    groot feest hè? Met al je nieuwe
    kennissen en vrieden!
    Maak er een mooie dag van.
    Nu maar uitkijken naar de komst
    van Pa,Ma en Rick!!!

Van ons,het allerbeste.

Groetjes Oma Nel en Opa Wim!!

• 07 April 2009 - 18:47

Ans En Peter :

Hi Joanne,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Volgens mij vermaken jullie je daar wel! Een hele fijne dag voor jou en Robert.
    Lieve groeten van Ans en Peter (ouders van Yolinde)

• 07 April 2009 - 19:53

Johan En Yvonne:

Hey Joanne en Robert,,

Allereerst, Joanne van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog een fijne dag gewenst. Volgens mij zijn jullie op dit moment heerlijk uit eten ( hoorde ik van Johan, die Robert aan de telefoon had). En Robert, hartstikke leuk dat je even hebt gebeld naar ons en ook gefeliciteerd met je vriendin. Saampjes een gezellige dag gewenst en succes maar weer met de studie en veel plezier met de rest van jullie vrije tijd.

Liefs Johan en Yvonne